Verkoopfotografie: Wat houdt het eigenlijk in?

Bijgewerkt op: 10 jan.


De eerste indruk

Een eerste indruk maak je maar één keer. Dit geldt ook voor als je je woning te koop wilt zetten. INSIDE gelooft dat details ertoe doen maar ze ook chaotisch over kunnen komen op beeld. Het juiste evenwicht vinden daarin kan moeilijk zijn. Daarvoor kun je INSIDE inschakelen, om op de best mogelijke manier mogelijk een woning op de foto te krijgen zonder dat het in beeld overvol staat met spullen. Een ruimte is ontzettend bepalend voor de sfeer in je woning. Is het echt netjes? Want, wat de een "een probleemloze rommel" vindt, is voor de ander niet opgeruimd genoeg. Zo heeft iedereen zijn eigen visie. Daarom gaan we hier samen naar kijken voor het beste eindresultaat.


Om goed te doorzien wat potentiële kopers mooi vinden in een huis vraag ik me altijd wat dingen af: “Hoe laat ik een woning zijn sfeer het best overkomen op de foto?”. Je wil er eigenlijk al in kunnen wonen terwijl het huis nog te koop staat.


Welke stappen zet je dan vooraf?

Een aantal zaken waar je rekening mee moet houden als vastgoedfotograaf zijn: opruimen, belichting, compositie, relevantie en nabewerking.


1. Opruimen

De basis van alles waar je mee begint voor een foto. Want zeg nou eerlijk, een volle aanrecht met kookspullen nodigt niet echt uit voor een huisbezoekje. Opruimen dus!

Haal alle apparaten van het aanrecht en zet het kruidenrekje in de kast. Zorg dat het schoon is. Om je te helpen heb ik een duidelijke lijst voor je met handige opruim tips.


2. Belichting

Hoe meer licht, hoe beter.

Alle gordijnen mogen open, jaloezieën omhoog en heb je raamfolie zelfs dat mag eraf. Dit heeft een zeer positief effect op de verkoop, want zeg nou zelf een mooie struik die zichtbaar is in de voortuin bloeit zorgt voor pluspunten.


3. Compositie

Stel je de ruimte van de kamer zoveel mogelijk voor. Ga desnoods in een hoek staan in de ruimte. Vaak wordt gedacht dat ooghoogte foto’s de key is voor verkoopfotografie, dit is echter niet zo. Maak foto’s door de camera op een hoogte van bijvoorbeeld een keukenblok, badkamermeubel of dressoir. Een ander handigheidje die je toe kan passen is de verticale lijnen aanhouden, dit kan met een waterpas of statief. Vermijd spullen die op de voorgrond staan. Deze nemen vaak te veel ruimte op de foto en halen de aandacht weg van het hoofddoel: de hele ruimte laten zien.


4. Ruimtes op de juiste manier weergeven.

Het doel is niet alleen om mooie foto's te laten zien, maar om zoveel mogelijk inhoudelijke informatie te geven. Ik zorg er daarom altijd voor dat ik alle belangrijke en interessante kamers in de shoot opneem. Met andere woorden: woonruimte, alle slaapkamers, keuken- en badkamerapparatuur. Ook zijn foto's van specifieke objecten die voor een bewoner nuttig kunnen zijn in een woning goed om te laten zien, zoals het tuinhuis en de grote oprit die geschikt is voor twee auto’s.


5. Nabewerking

Alle foto’s nabewerken is een belangrijke laatste stap. De foto's van de woning worden zorgvuldig gecontroleerd en nagekeken. Misschien lag er nog een kabel achter een stoel, dan retoucheer ik deze weg om de foto rustig te houden. Het belangrijkste doel hiervan is om alle foto's in de serie in dezelfde lijnen te houden qua kleur en sfeergevoel.



Hoelang duurt zo’n opdracht?

Aan een vastgoedopdracht wordt meestal 1 tot 3 uur besteed, afhankelijk van de grootte van de ruimte. De gemiddelde tijd is ongeveer 1,5 uur. Inclusief restylen, hoor ik je denken? Nee, puur en alleen voor het fotograferen ervan. Restylen is iets waar extra tijd voor nodig is. Het is meer dan een stoeltje verschuiven of een dekentje ergens overheen leggen, de juiste positionering kan erg veel doen met de sfeer en dat kost nou eenmaal tijd.


Zijn er dan ook styling mogelijkheden bij INSIDE?

Een vastgoedstylist weet een woning zó te stylen dat bij de eerste indruk op beeld een goed gevoel ontstaat bij kijkers. Bij de werkzaamheden van de styling vraag ik mezelf ook af: hoe verkoop je dit huis sneller?, hoe zorg ik met de styling voor meer bezichtigingen? en met welke styling en producten spreek ik een zo breed mogelijke doelgroep aan?

Naast deze punten kijk ik ook naar trends in de vastgoedstyling, wat werkt op dat moment het beste op Funda en hoe geef ik mijn persoonlijke touch hieraan. Kort gezegd: Ja, er zijn zeker stylingmogelijkheden die we samen kunnen bespreken!


Ben je van plan binnenkort je huis te verkopen? We kunnen samen altijd kijken of ik wat voor je kan betekenen. Zoek contact met me op via deze link.

15 weergaven0 opmerkingen